1.1 Alle leveringer af varer og tjenesteydelser (“Varer”) fra DANRENS (”DAN”, ”vi”, ”vores”, ”os”) til aftageren (”Kunden”) (sammen benævnt ”Parterne”) reguleres alene af disse Vilkår, medmindre andet aftales skriftligt.
1.2 Vi kan når som helst ændre disse Vilkår, hvorefter de er gældende. Den gældende udgave af Vilkår kan altid findes på vores hjemmesider (www.danrens.dk) under fanen ”Salgs- og leveringsbetingelser”.
1.3 I det tilfælde at Kunden måtte have egne almindelige købsbetingelser, anses de ikke for at være vedtaget og accepteret af DAN, medmindre DAN skriftligt har accepteret at være bundet af Kundens almindelige købsbetingelser. Måtte der i sidstnævnte tilfælde være modstrid mellem Kundens almindelige købsbetingelser og Betingelserne, har Betingelserne forrang.
1.4 Underretning pr. e-mail anses for at være skriftligt i henhold til disse Vilkår.
2.1 Når Kunden afgiver en ordre, anses denne for et tilbud fra Kunden til os.
2.2 Kunden er bundet af en ordre i 7 dage regnet fra datoen for modtagelsen af ordren hos os.
2.3 Der er indgås først en aftale mellem os og Kunden, når vi bekræfter ordren skriftligt ved at fremsende en ordrebekræftelse.
2.4 Ordrer, der indeholder tekniske tegninger, illustrationer, vægte, stand eller mål for Varer, er kun accepteret for så vidt angår sådanne tekniske tegninger, illustrationer, vægte, stand eller mål for Varer, hvis vi eksplicit har bekræftet det skriftligt i ordrebekræftelsen.
2.5 Vi forbeholder os retten til at foretage tekniske ændringer og kontrolopmålinger, jf. pkt. 11.1. Ændringerne vil blive forelagt Kunden.
3.1 Deadline
3.1.1 Medmindre en deadline for levering af Varer er skriftligt aftalt (“Leveringsdeadline”), er leveringsdato(er) alene estimat(er). Sådanne estimater er ikke juridisk forpligtende i forhold til levering. Ligeledes medfører forsinkelser i leveringen ikke ret til at annullere kontrakten eller i øvrigt at gøre misligholdelsesbeføjelser gældende, jf. dog pkt. 3.2 nedenfor.
3.1.2 Leveringsdeadline starter tidligst, når ordrebekræftelsen er modtaget hos os, men ikke før alle kontraktdetaljer er på plads, herunder dokumenter og godkendelser fra Kunden. Leveringsdeadline er indfriet, når Varerne er leveret til tiden (se hertil afsnit 4).
3.1.3 Kundens anmodning om ændringer i forhold til levering er kun gældende, såfremt vi skriftligt accepterer sådan en anmodning. Denne anmodning forlænger Leveringsdeadline, indtil vi har evalueret mulighederne for at acceptere anmodningen.
3.2 Forsinket levering
3.2.1 Hvis vi ikke leverer inden for en aftalt Leveringsdeadline uden gyldig grund, er vores erstatningsansvar begrænset til et maksimum på 10 % af den samlede kontraktværdi for de forsinkede Varer for hver 10. arbejdsdag. Vores maksimale erstatningsansvar i sådanne tilfælde er 100 % af den samlede kontraktværdi for de forsinkede Varer. Hvis vi ikke leverer inden Leveringsdeadline, anses vi først for ikke at have leveret, når Kunden skriftligt har meddelt os det.
3.2.2 Hvis en aftalt Leveringsdeadline ikke kan overholdes af årsager, som ikke kan henføres til os, har vi ret til at lagre Varer for Kundens risiko. Eventuelle udgifter i forbindelse med sådan lagring påføres Kunden. Vi kan – efter resultatløst udløb af en rimelig henstandsperiode – annullere kontrakten og kræve erstatning, såfremt forsinkelsen skyldes forhold hos Kunden.
3.2.3 Såfremt Kunden uden gyldig grund ikke accepterer eller afviser levering af Varer eller på anden vis forhindrer levering, er vi berettiget til at annullere kontrakten eller forsøge levering igen hos Kunden. Omkostningerne i forbindelse med genlevering påføres Kunden.
Vi forbeholder os i øvrigt ret til skadesløsholdelse for eventuelle skader, som skyldes forhold hos Kunden.
3.3 Delvise leveringer
3.3.1 Vi forbeholder os retten til at foretage delleveringer, såfremt dette er hensigtsmæssigt i henhold til Varerne, som skal leveres til Kunden.
4.1 Levering sker som hovedregel med udgangspunkt i de aftalte leveringsvilkår, der fremgår af ordrebekræftelsen.
4.2 Kunden overtager leveringsrisici, når Varer er leveret til Kunden.
4.3 Ovenstående er gældende, medmindre vi har accepteret og bekræftet andre vilkår og betingelser for levering.
4.4 Aflysning
4.4.1 Ved aftaler om fliserens skal aflysning skal ske skriftligt, med gyldig grund og i overensstemmelse med fremgangsmåden i pkt. 7.4 senest 20 hverdage før opgavens udførelse/levering. Sker dette ikke, er vi nødsaget til at opkræve et gebyr på kr. 2.000 (inkl. moms). Ved aflysninger foretaget senere end 48 timer før opgavens udførelse/levering, er vi nødsaget til at opkræve et gebyr på kr. 3.000 (inkl. moms).
4.4.2 Aflysninger vedrørende opgaver med algebehandling skal ske senest i perioden mellem den senest udførte algebehandling og 31. december det pågældende år, idet vi ellers forbeholder os retten til at opkræve et gebyr på kr. 750 (inkl. moms).
5.1 Angivne priser anses for at være gældende og inkluderer hverken emballage, transportomkostninger, forsikring eller gældende moms og afgifter, medmindre andre vilkår er blevet aftalt skriftligt. Vi er berettiget til at korrigere vores prissætning med 14 dages varsel, såfremt materiale- og arbejdskraftomkostninger, som den aftalte pris var baseret på, er steget væsentligt siden vores ordrebekræftelse.
5.2 DAN tilbyder prismatch mod konkurrenter ud fra følgende betingelser:
– Firmaet har eksisteret i mere end 2 år.
– Firmaet har algebehandling og fliserens blandt hovedbeskæftigelse.
– Firmaet skal være registeret som ApS eller A/S.
– Kunden skal kunne fremvise dokumentation på konkurrentpris.
5.3 Når Kunden anmoder om match af konkurrent pris, anses denne for et tilbud fra Kunden til os. DAN er derfor ikke forpligtet til at matche en konkurrent pris. Der indgås aftale jf. punkt 2., 2.3.
6.1 Vores fakturaer skal betales inden for 8 dage efter faktureringsdato (valørdato for det fulde fakturabeløb, som er krediteret vores konto), medmindre andre betalingsvilkår skriftligt er blevet aftalt (”Betalingsperiode”).
6.2 Hvis der ikke er foretaget betaling ved udgangen af Betalingsperioden, anses Kunden for ikke at have overholdt sin betalingsforpligtelse. Manglende betaling har følgende konsekvenser:
6.2.1 Hvis betaling ikke sker ved forfald, beregnes renter med 1,5 % per måned fra forfaldsdato, til betaling finder sted.
6.2.2 Kunden afholder alle udgifter forbundet med manglende betaling, f.eks. udgifter til underretning samt juridisk bistand.
6.2.3 Vi kan kræve betaling på forhånd eller sikkerhedsstillelse, inden yderligere foretages. Dette gælder også ved berettiget tvivl om Kundens betalingsevne.
6.2.4 Vi kan ved skriftligt varsel trække os fra den pågældende – samt alle endnu ikke gennemførte – transaktion(er) og kræve erstatning.
6.2.5 Alle fakturaer for leveringer, der endnu ikke er forfaldne, og som vi ikke har trukket tilbage, forfalder øjeblikkeligt, selv hvis den manglende betaling ikke gælder for andre kontrakter med Kunden.
6.3 Kunden må ikke modregne udestående betalinger til os, medmindre vi skriftligt har accepteret dette.
7.1 Efter Forbrugeraftaleloven har Kunden som hovedregel ret til at fortryde køb og træde tilbage fra aftalen med DAN uden begrundelse inden for en frist på 14 dage.
7.2 Fortrydelsesfristen gælder dog ikke for varer, som er fremstillet efter Kundens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg.
7.3 Fortrydelsesfristen på 14 dage regnes fra den dag, hvor DAN bekræfter ordren skriftligt ved at fremsende en ordrebekræftelse, jf. pkt. 2.3.
7.4 For at udnytte din fortrydelsesret skal du meddele DAN din beslutning om at fortryde denne aftale i en utvetydig erklæring på e-mail til kontakt@danrens.dk, telefonisk på + 45 30 20 95 95 eller alternativt på følgende kontaktoplysninger: DANRENS ApS, Østre Alle 30, 4200 Slagelse.
7.5 Du kan udnytte fortrydelsesretten ved at sende os en e-mail med dit navn og ordrenummer samt klar angivelse af, at du ønsker at udnytte din fortrydelsesret i relation til hele eller dele af ordren.
7.6 Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis du sender din meddelelse om udnyttelse af fortrydelsesretten, inden fortrydelsesfristen er udløbet. Du kan ikke fortryde købet blot ved at nægte modtagelse uden at give os ovenstående udtrykkelige meddelelse herom.
8.1 Undersøgelser og reklamation
8.1.1 Det påhviler Kunden at efterse Varerne for væsentlige defekter, fuldstændighed og korrekthed hurtigst muligt efter levering. Kunden skal straks underrette os skriftligt med beskrivende detaljer om åbenbare og/eller skjulte mangler, dog senest 7 dage efter levering/konstatering af manglen.
8.1.2 Manglende rettidig underretning og i behørig form medfører, at Varerne anses for godkendte i henhold til afgivne ordre.
8.1.3 Vilkårene i dette afsnit gælder også enhver anden klage fra Kunden vedrørende Varer, som vi har leveret, f.eks. forkert eller forsinket levering, varians i mængden, uoverensstemmelser med forhåndsgodkendte produkter, mv.
8.2 Garanti
8.2.1 Vi giver 10 års garanti mod flisepest ved indgåelse af årlig serviceaftale om algebehandling. Uden algebehandling vil fliserne blive udsat for algevækst igennem årene og dette vil i værste tilfælde gøre skade behandlingen af fliserne og dermed fjerne garantien mod flisepest.
8.3 Misligholdelsesbeføjelser
8.3.1 Det er en forudsætning for, at Kunden kan gøre misligholdelsesbeføjelser gældende over for os, at Kunden har overholdt sine kontraktmæssige forpligtelser og kravene i afsnit 8.1.
8.3.2 Vi er kun ansvarlige for mangler, der allerede eksisterede på det tidspunkt, hvor kunden overtog risikoen, jf. afsnit 4.
8.3.3 Vi kan efter eget skøn frit vælge i mellem 1) reparation/afhjælpning/udbedring af mangelfulde Varer eller 2) refundering af en eventuelt betalt faktura.
9.1 Enhver form for erstatningsansvar forudsætter, at kunden til fulde opfylder sine forpligtelser i henhold til afsnit 8.1.
9.2 Vores erstatningsansvar er begrænset til den samlede værdi af de Varer, som vi har leveret til Kunden på den pågældende ordre. Vi fraskriver os ethvert form for ansvar for indirekte skader og/eller følgeskader, herunder driftstab. Desuden udelukkes ansvar for vores underleverandører samt i tilfælde af force majeure (se hertil afsnit 13). Ansvarsfraskrivelse for underleverandører gælder i enhver henseende, herunder ved produktionsfejl på produkter, emballage eller lignende, som Kunden har haft mulighed for at korrigere forud for endelig produktion af Varer.
9.3 Vi ifalder ikke erstatningsansvar, hvor der alene er udvist simpel uagtsomhed.
9.4 Vi fraskriver os i videst muligt omfang ethvert produktansvar, medmindre et sådant produktansvar følger af ufravigelig lovgivning.
9.5 Såfremt Kunden annullerer aftale(rne) med os uden gyldig årsag eller ikke opfylder sin del af kontrakten, kan vi som minimum kræve 10 % af den pågældende ordres værdi udmålt som den kontraktmæssige skadeserstatning. Vi forbeholder os desuden retten til at kræve økonomisk kompensation for tab m.v., der overstiger dette beløb.
10.1 Bekæmpelse af bestikkelse og korruption
10.1.1 Vi følger alle gældende love og bestemmelser vedrørende bekæmpelse af bestikkelse og korruption. Kunden er forpligtet til også at overholde al gældende lovning og påtager sig samtidig ansvar for at iværksætte de nødvendige foranstaltninger til efterlevelse af gældende ret.
10.1.2 Vi forbeholder os retten til vederlags- og erstatningsfrit at annullere aftalen/ordren med
Kunden, såfremt vi har mistanke om, at Kunden ikke overholder gældende ret.
10.2 Skadesløsholdelse
10.2.1 Kunden skal godtgøre og skadesløsholde os for alle skader, omkostninger og udgifter, der måtte opstå i forbindelse med overtrædelser, påståede overtrædelser eller manglende overholdelse af ovennævnte love og bestemmelser for Kunden eller personer og/eller selskaber, som Kunden er juridisk ansvarlig for.
11.1 Inden fliserensen påbegyndes, forbeholder vi os retten til at foretage en gennemgang og kontrolopmåling af arealet. Hvis resultatet af kontrolopmålingen afviger mere end 5 % i opadgående retning fra det på forhånd aftalte areal, kontakter vi Kunden og forelægger resultatet af kontrolopmålingen samt drøfter mulighederne for at få de yderligere kvadratmeter inkluderet i orden og prisen herfor. Godkendes prisen og vilkårene for ekstraarbejdet af Kunden, forsøger vi i videst muligt omfang af udføre ekstraarbejdet sammen med den oprindelige Vare i henhold til den skriftlige bekræftelse, jf. pkt. 2.3. Hvis Kunden ikke ønsker, at vi udfører ekstraarbejdet, fuldfører vi arbejdet som aftalt på det aftalte areal. En kontrolmåling som udviser et mindre areal end forudsat i aftalen giver ikke anledning til ændringer i aftalen.
11.2 Afdækning (før og under tagbehandling/fliserens)
11.2.1 Kunden er selv ansvarlig for afdækning af eventuelle havemøbler, grill, genstande på loftet, samt andre ting i nær kontakt med det udførte arbejde, herunder men ikke begrænset til elektriske genstande som elektriske plæneklippere, ledninger og kontakter, kameraer og lignende. Ligeledes skal biler, motorcykler og lign. parkeres i tilstrækkelig afstand til huset under rensning af fliser og/eller af algebehandling af tag og fliser. DAN kan ikke gøres ansvarlig for beskadigede eller ødelagte genstande som følge af vandskader, følgevirkninger og/eller skade som følge af algebehandling eller fliserens.
11.3 Adgang til vand og elektricitet
11.3.1 I forbindelse med algebehandling og/eller fliserens har vi behov for tilkobling til vand- og elforsyning, hvilket Kunden er forpligtet til at stille til rådighed samt afholde omkostninger til. Kunden er derudover ansvarlig for sikre let og tilgængelig vej rundt om huset, samt fjernelse af genstande på fliserne, hvor behandlingen skal opføres. Hvis Kunden ikke lever op til denne forpligtelse, og DAN følgeligt er nødt til at udskyde arbejdet, betragtes dette som en aflysning foretaget mindre end 48 timer før opgavens udførelse/levering, der berettiger DAN til at opkræve et gebyr på kr. 3.000 (inkl. moms) ved fliserens. Ved algebehandling forbeholder vi os retten til at opkræve et gebyr på kr. 750 (inkl. moms).
11.3.2 DAN forbeholder sig altid retten til at fjerne genstande fra behandlingsområdet, hvis disse hindrer opgavens udførsel. Hertil forbeholder DAN vi os retten til at opkræve et gebyr på kr. 500 (inkl. moms), ved fjernelse af genstande. DAN kan ikke gøres ansvarlig for beskadigelse eller ødelagte genstande, som fjernes fra behandlingsområde.
11.3.3 I enkelte tilfælde kan pakningen på vandhanen efter brug være utæt som følge af slid på pakningen hvilket DAN ikke kan stilles til ansvar for.
11.4 Vejrforhold
11.4.1 Algebehandling kan som udgangspunkt alene gennemføres under følgende vejrforhold:
• Blæst under vindstyrke 2 (1,6-3,3 m/s)
• Ingen regn
• Temperatur på minimum 10 grader celsius
DAN har den fulde ret til afgørelse af vejrforholdet.
11.5 Husets stand
11.5.1 DAN har intet ansvar for tagets generelle stand og er under ingen omstændigheder ansvarlig for påvirkelse eller ødelæggelse af taget i forbindelse med algebehandling, og DAN påtager sig derfor f.eks. heller ikke noget ansvar for knækkede/flækkede tagsten (eller andre skader på tagmateriale), skader på miljø og andre miljøforhold.
11.5.2 Kunden har det fulde ansvar for at sikre, at tag, facade, døre og vinduer er tæt, og DAN har således intet ansvar for vandindtrængning, herunder eventuelle følgeskader, i forbindelse med eller som resultat af behandlingen.
11.6 Algebehandling/fliserens
11.6.1 Algebehandlingen kan give anledning til at materiale fra taget ender i kloakering, dræn eller afløb, hvilket Kunden efter endt algebehandling er forpligtet til at efterse. DAN vil forsøge at minimere omfanget af materiale som ender i kloakering, dræn eller afløb, men DAN kan ikke stilles til ansvar for dette, herunder følgeskader som konsekvens af f.eks. tilstopning.
11.6.2 DAN har intet ansvar ved misfarvning og korrodering, herunder men ikke begrænset af blomster, planter, aluminiumlister, tagrender og vinduer.
11.6.3 Det er forventeligt at der i nogen tilfælde må påregnes en vinduespudsning efter endt algebehandling og/eller fliserens.
11.6.4 DAN har intet ansvar ved udskridning af fliser. Hertil har kunden ansvaret for at anlægge tilstrækkeligt fugesand. DAN bærer intet ansvar for evt. udskridning over tid.
11.6.5 DAN har intet ansvar ved udskridning af fliser. Hertil har kunden ansvaret for at anlægge tilstrækkeligt fugesand. DAN bærer intet ansvar for evt. udskridning over tid.
11.6.6 DAN har intet ansvar for den generelle stand af fliser/belægning (herunder træterrasse) og er under ingen omstændigheder ansvarlig for påvirkelse eller ødelæggelse af fliser/træterrasse i forbindelse med fliserens/træterrasse rens. DAN påtager sig derfor f.eks. heller ikke noget ansvar for knækkede/flækkede/pulveriserede fliser/træ (eller andre skader på gang/fliseareal), skader på miljø og andre miljøforhold.
11.6.7 DAN har intet ansvar for holdbarheden og eller gevinsten ift. isoleringsværdi, samt den prellende effekt ved imprægnering af fliserne.
11.6.8 DAN har intet ansvar for misfarvning herunder men ikke begrænset af, fliser/træterrasse, døre og vinduer ved imprægnering.
12.1 Vi overholder alle gældende bestemmelser inden for beskyttelse af persondata. Kunden er indforstået med, at vi behandler Kundens personoplysninger.
12.2 For at vi kan indgå og opfylde aftalen med Kunden, registrerer og behandler vi personoplysninger om Kunden, herunder oplysninger om:
• Kundens navn
• Kundens adresse
• Kundens telefonnummer
• Kundens e-mail
12.3 Kunden accepterer ved aftaleindgåelse samtidig vores privatlivspolitik vedlagt hertil som Bilag 1.
13.1 Hændelser, der er uden for vores rimelige kontrol, herunder, men ikke begrænset til strejker, lockouter eller anden form for faglige konflikter (uanset om de involverer vores arbejdsstyrke eller andre parter), mangler hos forsyningsselskaber eller transportnetværk, naturkatastrofer, pandemier, krig, optøjer, civile uroligheder, forsætlig skade, overholdelse af lov eller regeringsbekendtgørelse, regel, bestemmelse eller instruks, vanskeligheder med at opnå godkendelser, i særdeleshed import- og eksportlicenser, ulykke, nedbrud for anlæg eller maskiner, energimangel, brand, oversvømmelse, storm eller forsømmelser hos leverandører eller underleverandører, som forhindrer levering af Varer på Leveringsdeadline eller leveringsdato (“Force Majeure”), bliver Leveringsdeadline forlænget med det tidsrum, hvorpå Force Majeure-begivenheden og dens indvirkning strækker sig til. Kunden underrettes om leveringsforsinkelse i tilfælde af Force Majeure.
13.2 Vi kan annullere aftalen/ordren på det tidspunkt, hvor vi har underrettet Kunden om årsagen til forsinkelsen.
13.3 Hvis levering forsinkes med mere end 8 måneder ud over Leveringsdeadline, og Kunden i god tro kan forvente ikke at modtage levering, kan Kunden annullere aftalen/ordren.
14.1 Vi – og/eller vores licensgiver – bevarer alle ejendomsrettigheder og immaterielle rettigheder til dokumenter, tegninger, modeller, omkostningsestimater, elektroniske data og lignende genstande (“Dokumenterne”), som vi udleverer til Kunden. Dokumenterne må ikke gøres tilgængelige for tredjeparter, herunder eventuelle koncernforbundne selskaber, medmindre andet er skriftligt aftalt.
15.1 Ønsker du at klage over Varen, som du har købt hos os, opfordrer vi dig til at kontakte os skriftligt, hvorefter vi vil behandle din klage. Vi er altid klar til at behandle dine henvendelser på e-mail på info@dintagrens.dk eller på telefon + 45 71 74 74 70.
15.2 En klage over en vare eller tjenesteydelse kan indgives til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage til Center for Klageløsning via Klageportalen for Nævnenes Hus her.
15.3 Forbrugere med bopæl i et andet EU-land kan også klage via EU kommissionens online
klageplatform: http://ec.europa.eu/odr.
16. AFSLUTTENDE BESTEMMELSER
16.1 Hvis enkelte bestemmelser i disse Vilkår helt eller delvist er ugyldige, forbliver de resterende betingelser i Vilkårene gyldige.
16.2 Vilkårene reguleres af dansk ret med undtagelse af lovvalgsregler, der peger på et andet lands lovgivning. FN-konventionen om aftaler om internationale køb (CISG) finder ikke anvendelse.
16.3 Tvister skal indbringes for de danske domstole. Vi forbeholder os dog retten til at anlægge sag ved Kundens hjemting.
DanRens ApS 2024 – All Rights Reserved